Rugklachten

 

Rugpijn kan meestal niet op een eenvoudige manier worden verholpen. Arts en fysiotherapeut kunnen meestal wel voor een gedeeltelijk herstel zorgen, maar als 'ruggebruiker' zijn wij zelf tot meer in staat. Zowel ter verbetering als ter voorkoming.

Om zelf uw rug gezond te kunnen houden, is het belangrijk om inzicht te hebben in wat rugpijn nu eigenlijk is.

 

Onze rug nader bekeken

Onze wervelkolom is een wonder op zich. Hij geeft stevigheid en bescherming aan het lichaam. Tegelijkertijd zorgt de wervelkolom ervoor dat we in alle richtingen kunnen bewegen. De onderrug moet het gewicht van het bovenlichaam dragen. De nekwervels dragen ons hoofd. Als we recht staan kost dat geen moeite, maar als we naar voren buigen is er steeds meer kracht nodig om het hoofd overeind te houden.

Van opzij bekeken vertoont de wervelkolom in onze rug een S-vorm. De kolom bestaat uit wervels en tussenwervelschijven. De wervels zijn stevig met elkaar verbonden door koorden van bindweefsel. Er zijn 32 of 33 wervels, die verdeeld kunnen worden in vijf groepen:

1.       Zeven halswervels.
Deze zijn licht gebouwd omdat ze in verhouding met de andere wervels minder te dragen hebben.

2.       Twaalf borstwervels
Aan elk van deze wervels zit links en rechts een rib vast.

3.       Vijf lendenwervels
Deze wervels zijn zwaarder gebouwd, omdat er een groot deel van het lichaamsgewicht op rust. In dit gebied (L4-L5) komen dan ook de meeste rugklachten voor.

4.       Vijf heiligbeenwervels
Deze wervels zijn met elkaar vergroeid tot 1 stevig botstuk, het heiligbeen

5.       Drie of vier staartwervels
Deze zijn vergroeid tot het staartbeentje.

De tussenwervelschijf

Aan de voorzijde van een wervel zit het wervellichaam. Aan de achterzijde zit de wervelboog. Aan de wervelboog zitten drie uitsteeksels, waaraan banden en spieren zijn aangebracht. Tussen wervellichaam en wervelboog zit het wervelgat. De wervelgaten boven elkaar vormen het wervelkanaal. De wervels zijn van elkaar gescheiden door tussenwervelschijven. Zo’n tussenwervelschijf bestaat uit een taaie, elastische ring, waarbinnen zich een gelei-achtige substantie bevindt. Die gelei-achtige massa bestaat voor het grootste gedeelte uit water, waardoor schokken goed opgevangen kunnen worden. De tussenwervelschijven maken de buigende beweging van de wervelkolom mogelijk.

 

De tussenwervelschijven worden tijdens het dagelijks leven belast door houdingen die we aannemen en de spieren die daarbij moeten werken, en door externe belastingen zoals tillen.

De tussenwervelschijf fungeert min of meer als een soort spons. Deze 'vult' zich bij weinig belasting of bij stimulatie door beweging. Na een goede nachtrust is de spanning het hoogst (de spons is vol). De spanning neemt in de loop van de dag af. Door een verkeerde houding of belasting van de rug kan de tussenwervelschijf uitpuilen en tegen een zenuw gaan drukken. Dit veroor­zaakt pijn.

Een vervelend bijverschijnsel is dat de rugspieren dan onbewust krampachtig worden samengetrokken om de rug zoveel mogelijk te beschermen. Vaak is er een fysiotherapeut voor nodig om de spieren weer soepel te krijgen.

Rugklachten en zitten

 

Rugpijn kan worden veroorzaakt door lichaamsbouw, lichamelijke en geestelijke conditie en leeftijd. Klachten zijn echter ook vaak terug te voeren op een ongezonde leefstijl, waaronder een verkeerde slaap- en zithouding.

Onderzoek bij rugpatiënten laat zien dat de meeste klachten (85%) het gevolg zijn van verkeerd zitten. Ook wanneer we kijken naar uitval in het arbeidsproces als gevolg van rugklachten, is het opmerkelijk dat meer dan de helft van de betrokken mensen een zittend beroep heeft.

Wetenschappelijk onderzoek heeft in kaart gebracht hoe de rug belast wordt bij het aannemen van verschillende houdingen. 

De grafiek toont de rugbelasting van verschillende houdingen ten opzichte van een staande houding. Ook is, onder andere, te zien dat de rug bij onderuit zitten maar liefst 3 tot 5 keer hoger belast wordt dan bij liggen. En hoe hoger de belasting, hoe meer kans er is op beschadigingen en klachten.

Wanneer de verschillende houdingen worden vergeleken met rechtop zitten en liggen in een Fitform-fauteuil, wordt duidelijk dat de rugbelasting in deze fauteuil zeer gunstig is.

   

Wij gebruiken cookies om het inloggen op onze website te vergemakkelijken en uw instellingen en voorkeuren te onthouden. Door deze website te bezoeken bent u akkoord met ons cookiebeleid.
Meer informatie